Förskola
Förskolan är från 3 till 5 år och består av två avdelningar, Pärlan och Juvelen. Byggnaden som rymmer förskola, förskoleklass och fritids kallas Skattkammaren.
Vi ser varje barn som en unik och värdefull individ fylld med gåvor och talanger som vi vill hjälpa till att locka fram. Grunden är att barnen behandlas med respekt och personalen finns där för att stödja och stimulera barnens utveckling fysiskt, socialt, emotionellt, intellektuellt och kreativt.
I ett nära samarbete med föräldrarna vill vi också forma barnens karaktär så att de kan utvecklas till att bli ansvarstagande och hänsynsfulla barn som är nyfikna på livet. Vi vill lära dem respekt för andra och att förstå alla människors lika värde.
På förskolan vill vi locka fram barnens egen nyfikenhet och lust att lära. När vi arbetar med språk, matematik, natur, rörelse, skapande och musik anpassar vi det efter barnens mognad. Vi ger också tid för att lyssna in och genomföra barnens egna önskemål och idéer. Här får den fria leken också ett stort utrymme.
Grupperna varierar i storlek men brukar ha 15 barn i varje. Maxtaket för barngrupperna är 15 barn och på varje avdelning arbetar tre personal.
Vi ser varje barn som en unik och värdefull individ fylld med gåvor och talanger som vi vill hjälpa till att locka fram. Grunden är att barnen behandlas med respekt och personalen finns där för att stödja och stimulera barnens utveckling fysiskt, socialt, emotionellt, intellektuellt och kreativt.
I ett nära samarbete med föräldrarna vill vi också forma barnens karaktär så att de kan utvecklas till att bli ansvarstagande och hänsynsfulla barn som är nyfikna på livet. Vi vill lära dem respekt för andra och att förstå alla människors lika värde.
På förskolan vill vi locka fram barnens egen nyfikenhet och lust att lära. När vi arbetar med språk, matematik, natur, rörelse, skapande och musik anpassar vi det efter barnens mognad. Vi ger också tid för att lyssna in och genomföra barnens egna önskemål och idéer. Här får den fria leken också ett stort utrymme.
Grupperna varierar i storlek men brukar ha 15 barn i varje. Maxtaket för barngrupperna är 15 barn och på varje avdelning arbetar tre personal.
Förskoleklass
Förskoleklassen har sina lokaler i anslutning till förskolan och ligger därmed inte i den stora skolbyggnaden. Målsättningen är att året i förskoleklassen ska vara förberedande för grundskolan. Här tränar vi på matematik, språk, motorik och social kompetens. Lärandet sker genom skapande, lek, samlingar, musik, drama, rörelse och att vara ute i naturen.
Förskoleklassen äter lunch i skolans matsal och har gymnastik i skolans idrottshall, vilket skapar trygghet inför skolan. Förskoleklassen är med på skolans friluftsdagar, skolrevyn och andra aktivitetsdagar när det är möjligt utifrån barnens mognad. Allt detta tillsammans verkar för visionen med förskoleklassen: att vara en bro för barnen mellan förskolan och skolan.
Förskoleklassen äter lunch i skolans matsal och har gymnastik i skolans idrottshall, vilket skapar trygghet inför skolan. Förskoleklassen är med på skolans friluftsdagar, skolrevyn och andra aktivitetsdagar när det är möjligt utifrån barnens mognad. Allt detta tillsammans verkar för visionen med förskoleklassen: att vara en bro för barnen mellan förskolan och skolan.
Fritids
Fritids finns för barn i förskoleklass till och med årskurs 5. Eftermiddagarna består av olika planerade aktiviteter, men erbjuder också tid för barnen att själva välja vad de vill göra.
Utöver läroplanen och skolans riktlinjer vill vi på fritids:
• Ta till vara och utveckla barnens personlighet och talanger.
• Uppmuntra barnen till en god karaktär och ordning.
• Utveckla ett gott samarbete med föräldrarna i barnens skolgång i samverkan med skolans berörda lärare.
Fritids ledord är:
Gyllene regeln: ”Allt vad ni vill att andra ska göra för er det ska ni också göra för dem.”
Utöver läroplanen och skolans riktlinjer vill vi på fritids:
• Ta till vara och utveckla barnens personlighet och talanger.
• Uppmuntra barnen till en god karaktär och ordning.
• Utveckla ett gott samarbete med föräldrarna i barnens skolgång i samverkan med skolans berörda lärare.
Fritids ledord är:
Gyllene regeln: ”Allt vad ni vill att andra ska göra för er det ska ni också göra för dem.”